Kulturní dědictví Severní státní dráhy
Podrobné informace
Kategorie:
Rok vydání:
Místo vydání:
Ostrava
Vydavatel:
Jazyk:
česky
Jazyk resumé:
anglicky
Počet stran:
272
ISBN:
978-80-85034-91-2
Tištěná verze
170 Kč
Rozebráno
Publikace Kulturní dědictví Severní státní dráhy následuje způsobem zpracování a zaměřením knihu Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda (KFNB), která byla vydána v roce 2012. Severní státní dráha (NStB), budovaná na státní náklady severně od Vídně, využila již dokončených tratí KFNB, ke kterým se připojila v Olomouci a v Brně, kde vznikla dvojnádraží obou společností. Kmenové tratě KFNB a NStB se staly páteřemi železniční sítě habsburské monarchie i dnešní České republiky. Předložená publikace se zabývá třemi úseky Severní státní dráhy, Olomouc–Praha, Brno–Česká Třebová a Praha–Děčín. Podoba prvních nádraží NStB byla dána zásadami stanovenými státem, ale i činností inženýrů, zejména Antona Jünglinga, kteří přešli do státních služeb po zkušenostech získaných u KFNB. Publikace podává výpověď o podobě stanic Severní státní dráhy a dochovaných objektech z období výstavby trati a následujících vývojových etapách utvářených stavební činností vlastníků. Po prodeji státních drah se stala NStB v letech 1855–1909 kmenovou tratí Rakouské společnosti státní dráhy (StEG), která vybudovala vlastní spojení mezi Vídní a Brnem přes Hrušovany nad Jevišovkou a Střelice a další sekundární síť. Text provázený bohatými obrazovými materiály je rozdělen na historickou část, typologii, ve které je analyzován vývoj stavebních druhů, a katalog kulturních památek.
Obsah:
Úvod
Proměnlivá železniční politika habsburské monarchie
- Vznik železniční sítě a páteřních tratí
- První železnice staví soukromé společnosti (1836–1841)
- Státní dráhy, první etapa (1841–1854/8)
- Změna státní železniční politiky – odprodej státních drah soukromého kapitálu (1854)
- Zestátňování železniční sítě, vznik C. k. státních drah (1884–1918)
Funkční typy staveb a uspořádání nádraží
- Hlavová (koncová) nádraží
- Průjezdná nádraží
- Rozdělení a vybavení stanic Severní státní dráhy
- Olomouc–Praha
- Brno–Česká Třebová
- Praha–Děčín
Architektura a typologie budov
- Architektura a typologie budov na tratích Severní státní dráhy
- Architektura Společnosti státní dráhy (1854–1909)
- Výpravní budovy zestátněné Společnosti státní dráhy (1909–1918)
- Výpravní budovy po roce 1918
- Výpravní budovy po roce 1945
- Nástupištní haly a přístřešky
- Vodárny
- Výtopny, remízy a dílny
- Strážní domky a stavědla
Mosty, viadukty a tunely
- Olomouc–Praha
- Brno–Česká Třebová
- Praha–Drážďany
Katalog kulturních památek
Závěr
Stanice na tratích bývalé Severní státní dráhy
Literatura a prameny
Summary
Prohlédněte si naše obchodní podmínky
Přečtěte si, jak nakupovat